بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟
زمان مطالعه : 17 دقیقه
گروه خبری گروه خبری

سوالی که این روزها ذهن همه را درگیر کرده و روزی نیست که دربارهٔ آن صحبت نشود. بیت کوین (Bitcoin) از دو واژهٔ بیت (Bit) و کوین (Coin) تشکیل شده است. اگر اطلاعات درون کامپیوتر را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید به اعداد صفر و یک خواهید رسید که به آن‌ها بیت گفته می‌شود.

بیت کوین به چه معناست؟

بیت کوین‌ها سکه‌های دیجیتالی هستند که در کامپیوتر ذخیره می‌شوند. آن‌ها وجود خارجی ندارند (فیزیکی نیستند) و تنها در دنیای دیجیتال حضور دارند. به همین خاطر است که اغلب بیت کوین و سایر پول‌های دیجیتالی را ارزهای دیجیتال می‌نامند. شاید از خود بپرسید که چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

باید بگویم که هویت مخترع بیت کوین هیچ‌گاه فاش نشد. البته همه او را به نام ساتوشی ناکاموتو می‌شناسند، اما این یک اسم جعلی است و هیچکس نمی‌داند که او واقعا کیست! در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می‌رسد، اما در ادامه با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که بیت کوین و دنیای ارزهای دیجیتال آنقدر‌ها هم پیچیده نیست.

ساز و کار بیت کوین

افراد در جهان به سه دسته تقسیم می‌شوند: تولید کننده، مصرف کننده، و واسطه (دلال). اگر قصد فروش کتاب در سایت آمازون را دارید، باید ۴۰-۵۰ درصد از سود آن را به سایت پرداخت کنید. دقیقا کاری که همهٔ شرکت‌ها و سایت‌ها انجام می‌دهند. واسطه‌ها همیشه بخش عظیمی از پول تولیدکننده‌ها را به جیب می‌زنند.

 

ساز و کار بیت کوین

واسطه‌ها همیشه بخش عظیمی از پول تولیدکننده‌ها را به جیب می‌زنند.

برای درک عملکرد بیت کوین باید دلیل بوجود آمدن آن را بدانید. یکی از این دلایل از بین بردن واسطه‌هایی مانند بانک است. اگر قرار باشد مبلغ ۵۰۰۰ دلار به دوست خود که ساکن اروپا است ارسال کنید باید این کار را از طریق بانک کشور خود انجام دهید.

بانک‌ مبدا برای انجام این کار مبلغی به عنوان تراکنش از شما دریافت خواهد کرد. سپس، هنگامی که مبلغ شما به دست دوستتان برسد، بانک مقصد نیز مبلغی به عنوان خدمات از او دریافت می‌کند.

تنها کارمزد تراکنش مشکل کار نیست، بلکه اطلاعاتی است که بانک‌ها از شما به ثبت می‌رسانند. بانک‌ها تمام اطلاعات شخصی مشتریان خود را در بایگانی ذخیره می‌کنند. بسیاری از بانک‌ها طی ده سال گذشته مورد حملهٔ هکرها قرار گرفته‌اند که بسیار می‌تواند برای مشتریان و اطلاعات شخصی آن‌ها خطرناک باشد. به همین خاطر است که دانستن عملکرد بیت کوین بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 ارزدیجیتال معروف جهان به جز بیت کوین

برخلاف بیت کوین، بانک‌ها هر وقت که بخواهند می‌توانند حساب‌های مشتریان را مسدود کنند. آن‌ها کنترل محسوسی روی مشتریان دارند و از این ویژگی خود نهایت سوء استفاده را برده‌اند. بانک‌ها نقش عمده‌ای در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ داشته‌اند.

بیت کوین تنها یک سال پس از این بحران فعالیت خود را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. خیلی‌ها معتقدند که بحران اقتصادی یکی از دلایل ساخت بیت کوین می‌تواند باشد.

راه حلی که می‌توانست سلطهٔ سیستم بانکی را از بین ببرد، شبکهٔ غیر متمرکز بود. مرجع واحد نباید کنترل مردم و مشتریان را در اختیار داشته باشد، اما بانک‌ها و دولت‌ها بر تمامی سرمایه‌های مردم کنترل دارند، بنابراین خلاء یک واحد پول جدید که غیر قابل کنترل باشد حس می‌شد.

بیت کوین تنها راه حل بود: این واحد پول هیچ مرجع واحدی ندارد، به طوری که توسط هیچ یک از بانک‌ها یا دولت‌ها اداره نمی‌شود و آن‌ها قادر به مسدود کردن حساب‌های مشتریان نیستند. جالب نیست؟ احتمالا اکنون سوالی که در ذهن دارید این است که بیت کوین چگونه کار می‌کند.

عملکرد بیت کوین

 

عملکرد بیت کوین

سازندهٔ بیت کوین سه هدف اصلی در سر داشت: رمزنگاری، عرضه و تقاضا، شبکه‌های غیر متمرکز

رمزنگاری

در جنگ جهانی دوم از واژهٔ رمزنگاری زیاد استفاده می‌شد. این رمزنگارها شامل کدهای رادیویی بودند و هیچکس قادر به خواندن آن‌ها نبود. بیت کوین از رمزنگار برای مخفی کردن اطلاعات تراکنش استفاده می‌کند. به همین خاطر است که بیت کوین را ارز دیجیتال (رمزنگاری شده) می‌نامند.

دانستن این مطلب می‌تواند شما را یک گام به نحوهٔ عملکرد بیت کوین نزدیکتر کند. بیت کوین برای این کار از بلاک چین استفاده می‌کند. فناوری بلاک چین توسط سازندگان بیت کوین برای انجام این کار ساخته شده است.

عرضه و تقاضا

برای توضیح با این مثال شروع می‌کنم. لوسی برای خرید کیک به قنادی می‌رود . تنها یک کیک برای فروش باقی مانده است. لوسی متوجه می‌شود که غیر از او ۴ نفر دیگر درخواست کیک داده‌اند. قیمت کیک ۲ دلار است، اما هنگامی که صاحب قنادی متوجه می‌شود که تقاضا برای یک کیک زیاد است تصمیم می‌گیرد از شرایط پیش آمده سوء استفاده کند و قیمت آن را به ۱۰ دلار افزایش دهد.

 این مثال دقیق ترین تعریف برای عرضه و تقاضا است. هنگامی که یک کالا نایاب است، ارزش آن بسیار زیاد می‌شود. هر چه تقاضای مردم برای داشتن چنین کالای کمیابی افزایش یابد، طبیعتا قیمت آن رو به آسمان می‌رود، مانند ماشین‌های کلاسیک قدیمی!

سازندگان بیت کوین توانسه‌اند از این موضوع به خوبی استفاده کنند. آن‌ها عرضهٔ بیت کوین را محدود کرده‌اند. بیت کوین یک رقم ثابت برای خود در نظر گرفته است که هر بار به آن نزدیکتر می‌شود. بگذارید ساده تر بیان کنم: ذخیرهٔ تعیین شده و نهایی توسط سازندگان بیت کوین ۲۱ میلیون کوین است و هرگز این رقم تغییر نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: چرا ساتوشی حداکثر مقدار عرضه بیت کوین را 21 میلیون انتخاب کرد؟

به محض اینکه یک ماینر توانست آخرین کوین را استخراج کند، دیگر امکان استخراج بیشتر نیست، مگر اینکه پروتکل بیت کوین در تصمیم خود تجدید نظر کند. در تاریخ (۱۳/۲/۱۳۹۷) تعداد ۱۶.۹ میلیون بیت کوین استخراج شده بود. همهٔ ماینرها تا زمانی می‌توانند به استخراج ادامه دهند که این رقم به ۲۱ میلیون برسد.

البته بیت کوین با دشوار کردن استخراج، زمان رسیدن به این رقم را افزایش داده است. بخش بعدی که برای دانستن بیت کوین به آن نیاز دارید چگونگی نحوهٔ تراکنش‌های بیت کوین است.

شبکه های غیر متمرکز

زمانی که وارد موتور جستجوگر اینترنت می‌شوید و آدرس www.google.com را تایپ می‌کنید، کامپیوتر شما شروع به گفتگو با کامپیوترهای گوگل می‌کند. سپس، هر دو کامپیوتر با یکدیگر مکالمه می‌کنند و جستجوگر شما تصاویر، دکمه‌ها و غیره را نمایش می‌دهد. اگر سرورهای گوگل به دلایلی عمل نمی‌کردند، هرگز نمی‌توانستید این عکس‌ها و دکمه‌ها را ببینید. به این خاطر که، داده‌ها در یک شبکهٔ متمرکز ذخیره شده‌اند و تنها دارای یک مرجع هستند.

برای اینکه عملکرد بیت کوین را درک کنید، باید از شبکه غیر متمرکز آگاهی کامل داشته باشید. در شبکهٔ غیر متمرکز، داده‌ها در همه جا هستند. اگر گوگل از شبکهٔ غیر متمرکز استفاده می‌کرد، شما می‌توانستید داده‌ها را ببینید زیرا در همه جای شبکه قرار داشتند و فقط معطوف به یک جا نبودند. این بدان معناست که گوگل هیچگاه آفلاین عمل نمی‌کند.

چگونگی تراکنش های بیت کوین

 

چگونگی تراکنش های بیت کوین

برای ثبت کردن تراکنش‌ها، باید آن‌ها را در یک پایگاه داده قرار دهیم (پایگاهی شبیه به Excel sheet).

 تراکنش‌ها معمولا در یک محل از شبکه متمرکز بایگانی می‌شوند. اما بیت کوین به دلیل اینکه از شبکهٔ غیر متمرکز استفاده می‌کند، پایگاه دادهٔ آن در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. این پایگاه داده به عنوان یک دفتر کل توزیع شده (Distributed ledger) شناخته می‌شود و با استفاده از بلاک چین قابل دسترسی است.

برای ارسال بیت کوین به یک نفر، شما باید یک امضای دیجیتالی موقت ایجاد کنید تا شبکه متوجه شود که واقعا قصد ارسال مبلغ را دارید و کسی نتواند از شما سوء استفاده کند. مثلا کلمهٔ "قصد دارم ۵۰ بیت کوین به جودی ارسال کنم" را بنویسید و در آخر آن را امضا کنید. پیغام شما به تمام کامپیوترهای (نود) شبکه مخابره می‌شود. آن‌ها این پیغام را در پایگاه داده کل ثبت می‌کنند.

آیا کسی می‌تواند هویت شما را جعل کند؟

هنگامی که کیف پول بیت کوین را برای ذخیرهٔ دارایی خود ایجاد می‌کنید، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دریافت می‌کنید. کلیدهای عمومی و خصوصی از اعداد و حروف طولانی تشکیل شده‌اند. آن‌ها مانند نام کاربری و گذرواژه شما عمل می‌کنند. افراد برای اینکه بتوانند مبالغ خود را به شما ارسال کنند به کلید عمومی شما نیاز دارند.

نترسید! آن‌ها فقط یک سری اعداد و ارقام هستند و هیچکس لازم نیست اسم یا نشانی پست الکترونیکی شما را بداند. این موضوع باعث می‌شود کاربران بیت کوین ناشناس بمانند!

اما در مورد کلید خصوصی؛ نباید اجازه دهید تا کسی از آن مطلع شود. در بلاک چین، کلید خصوصی نشانهٔ هویت شماست و از آن برای دسترسی به بیت کوین خود استفاده می‌کنید. اگر کسی از آن مطلع شود به راحتی تمام دارایی شما را به سرقت می‌برد، بنابراین خیلی مراقب باشید.

بیشتر بخوانید: بلاک چین در 2 دقیقه related_content

اما جواب سوال مثبت است. متاسفانه هویت شما قابل جعل است. اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند از کیف پول شما به کیف پول خود بیت کوین ارسال کند. به همین خاطر است که شما باید چهار چشمی از کلید خصوصی خود محافظت کنید.

هویت واقعی شما (نام شما، آدرس و غیره) نمی‌تواند جعل شود زیرا کلاهبرداران برای سرقت نیازی به آن‌ها ندارند و دانستن کلید خصوصی شما برایشان کافی است. در واقع برای ارسال و دریافت بیت کوین نیازی به هویت واقعی افراد نیست و تنها کلید عمومی و خصوصی کافی است.

آیا میتوان بیت کوین را دوبار خرج کرد؟

 

آیا میتوان بیت کوین را دوبار خرج کرد؟

تراکنش‌های بیت کوین در بلاک‌ها ثبت و ذخیره می‌شوند.

بلاک‌ها به صورت زنجیره به یکدیگر متصل هستند یعنی هر کدام به بلاک قبلی خود متصل است. به همین خاطر است که به آن بلاک چین (زنجیرهٔ بلاک) می‌گویند.

هر تراکنش در بلاک دارای یک کلید عمومی است. اگر تراکنش مربوط به بیت کوین شما باشد، کلید خصوصی شما بر روی آن نوشته می‌شود تا اینگونه متعلق به شما شود و به کسی دیگر فروخته یا ارسال نشود. اگر کسی قصد داشته باشد دوبار بیت کوین را ارسال کند به مشکلات زیر برمی‌خورد:

  • دیوید به جان بیت کوین ارسال می‌کند.
  • تراکنش در یک بلاک بر روی بلاک چین بایگانی می‌شود.
  • روز بعد، دیوید تلاش می‌کند تا همان بیت کوین را به شخصی دیگر ارسال کند.
  • تراکنش بیت کوین وارد همان بلاک قبلی در بلاک چین می‌شود.
  • کامپیوترها (نود) در شبکه آخرین بلاکی را که بیت کوین در آن ثبت شده است را بررسی می‌کنند.
  • آخرین بلاکی که بیت کوین در آن به ثبت رسیده است گویای آن است که بیت کوین قبلا به کلید عمومی جان ارسال شده است. به خاطر اینکه کلید عمومی جان در این بلاک به ثبت رسیده است (چون این تراکنش دیروز به کلید عمومی جان تغییر پیدا کرده است و دیگر متعلق به کلید عمومی دیوید نیست)، کامپیوترها از ارسال مجدد بیت کوین به آدرسی دیگر جلوگیری می‌کنند. بنابراین جواب منفی است و نمی‌توان بیت کوین را دوبار خرج کرد.

آیا میتوان بلاک ها را دست کاری کرد؟

اگر کسی تلاش کند تا داده‌های تراکنش یک بلاک را تغییر دهد، فقط توانسته آن را در نسخهٔ خودش تغییر دهد. درست مانند اپلیکیشنی که در تلفن همراه خود نصب می‌کنید و تنظیمات آن را تغییر می‌دهید، به گونه‌ای که تغییرات فقط در تلفن همراه شما اعمال می‌شوند.

 این تعریف نمونه‌ای از ویژگی‌های کلیدی بیت کوین است. اگر می‌خواهید واقعا پایگاه دادهٔ اصلی را تغییر دهید، وارد بلاک چین شوید و کنترل ۵۱ درصد از تمام کامپیوترهای شبکه (نود) را بدست آورید که این موضوع امری محال است!

اگر شخصی کنترل ۵۱ درصد از شبکه را بدست آورد چه اتفاقی می افتد؟

این امر بر روی کاغذ شدنی به نظر می‌آید ولی عملی نیست. حتی اگر شخصی به فرض محال توانست کنترل ۵۱ درصد از کامپیوترهای شبکه را بدست آورد، باید از یک لایهٔ امنیتی دیگر عبور کند. برای اضافه کردن بلاک‌های جدید بر روی بلاک چین،‌ باید آن‌ها را استخراج کرد.

این فرایند استخراج بیت کوین (ماینینگ) نام دارد زیرا نودهایی که این کار را انجام می‌دهند در ازای آن پاداش (به صورت بیت کوین) دریافت می‌کنند، مانند معدنچیانی که به ازای استخراج طلا پاداش (به صورت طلا) دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جنسیس بلاک (Genesis Block) به چه معناست؟

در پروسهٔ ماینینگ،‌ نودها باید تراکنش‌های بیت کوین را پردازش کنند و اعتبار آن‌ها را تایید کنند. آن‌ها برای این کار باید معادلات بسیار پیچیدهٔ ریاضی را حل کنند. زمانی که معادلات حل شوند، بلاکی که حامل تراکنش است تایید می‌شود و بدین ترتیب بلاک جدید تولید می‌شود. هر بلاکِ تولید شده دارای یک معادلهٔ ریاضی جدید و یک راه حل برای ماینرهایی که قصد حل کردن آن را دارند، است.

اولین نودی که بتواند آن را حل کند مقداری از بیت کوین تولید شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. ماینرها برای استخراج و تولید بیت کوین برق زیادی مصرف می‌کنند و متحمل هزینهٔ گزافی می‌شوند. به همین خاطر است که این پاداش‌ها به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا هزینه‌ها را جبران کند. حالا اگر شخصی ۵۱ درصد نودها را بدست آورد به چنین مشکلی برمی‌خورد. لطفا به مثال زیر توجه کنید:

  • هکر موفق می‌شود دادهٔ بلاک را عوض کرده و مسیر ارسالی بیت کوین را به کلید عمومی خود تغییر دهد.
  • به دلیل اینکه دادهٔ بلاک تغییر کرده است،‌ هم اکنون دارای یک معادلهٔ ریاضی جدید شده است که هکر باید آن را حل کند.
  • هزینهٔ برقی که برای حل کردن معادلهٔ جدید نیاز است بیشتر از ارزش بیت کوین موجود در بلاک است.
  • هکر می‌تواند ادامه دهد و معادله را حل کند، اما پول برق زیادی متحمل می‌شود.

همانطور که می‌بینید معمولا برای هکر به صرفه نیست تا بلاک چین را هک کند. به همین خاطر است که شبکهٔ بیت کوین بسیار امن است. 

مزایا و معایب بیت کوین

 

مزایا و معایب بیت کوین

در ادامه مزایا و معایب بیت‌کوین را با هم بررسی می‌کنیم

مزایا

  • پرداخت‌های بین المللی بسیار سریعتر از بانک هستند
  • کارمزد تراکنش پایین
  • مبتنی بر بلاک چین و غیر قابل هک
  • غیر متمرکز - هیچ مرجع واحدی بر آن کنترل ندارد
  • شفاف - عدم نیاز به شخص ثالث
  • ناشناس بودن - عدم نیاز به اعلام هویت
  • اجماع - کارمزدها بجای روانه شدن به مراجع واحد (مانند بانک‌ها) بین اعضای شبکه تقسیم می‌شوند.
  • کاربران جدید نیازی به تایید شدن ندارند - همه می‌توانند از آن استفاده کنند 

کاربران جدید نیازی به تایید شدن ندارند: چرا این مسئله مهم است؟

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد آن این است که همه در سراسر دنیا می‌توانند به یکدیگر بیت کوین ارسال کنند، به گونه‌ای که دیگر نیازی به فرایند "مشتری‌ات را بشناس" نیست و شما برای ایجاد کیف پول خود مجبور به فاش کردن هویت خود نیستید. در بانک‌ها برای افتتاح حساب باید مشخصات کامل فردی خود را در اختیار آن‌ها بگذارید. به همین خاطر میلیون‌ها نفر در جهان حاضر به انجام این کار نیستند، در نتیجه فاقد حساب بانکی هستند و نمی‌توانند به یکدیگر پول ارسال کنند. اما حالا با ورود بیت کوین این امر میسر شده است.

پرداخت های بین المللی; بزرگترین مزیت

اگر قصد ارسال پول به سایر نقاط جهان را دارید، دست کم باید ۳ روز منتظر بمانید و مبلغ ۱۰ الی ۱۵ دلار به عنوان کارمزد تراکنش به بانک مورد نظر پرداخت کنید. البته این فرایند در هر کشور متفاوت است، اما گزینهٔ گران بودن و زمان بر بودن همچنان پابرجاست. اگر بجای استفاده از پول، بیت کوین را انتخاب کنید دیگر خبری از مشکلات فوق نیست و ظرف ۱۰ دقیقه مبلغ شما با کارمزد تراکنش بسیار کم به مقصد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: فراخوان شرکت پرداخت مالی اسکوئر

گاهی فرایند تراکنش طول می‌کشد (بستگی به ساعات اوج ترافیک داد)، اما باز هم بسیار بسیار سریع تر از بانک‌ها خواهد بود. کارمزد تراکنشِ بیت کوین متغیر است، اما سازندگان آن تلاش می‌کنند آن را در پایین ترین سطح ممکن نگه دارند. در حال حاضر هزینهٔ آن تقریبا یک دلار است. کارمزد بیت کوین بسیار ارزان است زیرا دست تمام واسطه‌ها مانند بانک را کوتاه کرده است. درست است که بیت کوین مزایای قابل توجهی دارد اما در کنار آن دارای معایبی هم است.

معایب

  • هزینهٔ برق بسیار زیاد برای ماینینگ
  • نسبت به سایر ارزهای دیجیتال کندتر عمل می‌کند
  • کارمزدهای متغیر - گاهی تا ۲۸ دلار 
  • ناشناس بودن - بستری مناسب برای کلاهبرداران
  • رابط کاربری سخت - کلیدهای خصوصی، عمومی و غیره
  • کارمزدها و سرعت: تقریبا ۱۰ سال است که تغییری نکرده است

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین معرفی شد ارزهای دیجیتال زیادی در کنار آن شروع به فعالیت کردند. آن‌ها برای اینکه بتوانند با بیت کوین رقابت کنند باید از ویژگی‌های منحصر به فردی از قبیل سرعت تراکنش بالا و کارمزد کم بهره ببرند. کارمزدهای بیت کوین به دلیل ترافیک شدید کاربران در شبکه و عدم توانایی بیت کوین در انجام همهٔ تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

این مشکل از بدو ورود بی وقفهٔ مردم به بازار ارز دیجیتال مخصوصا بیت کوین بروز یافت و توسعه دهندگان در تلاش‌اند تا آن را برطرف کنند. اخیرا آن‌ها توانسته‌اند که این مشکل را که مقیاس پذیری نام دارد تا حدی رفع کنند و کارمزدها را به رقم قبلی که یک دلار بود برگردانند.

رابط کاربری سخت

ایراد کار اینجاست که برای انجام تراکنش‌ها نیاز به کلید خصوصی و عمومی و همچنین داشتن کیف پول دیجیتالی است. این امر باعث می‌شود تا افرادی که آشنایی با کامپیوتر ندارند با مشکل مواجه شوند. زمانی که قصد دارید به دوستتان بیت کوین ارسال کنید، باید در قسمت ارسال، ارقام و حروف (کلید عمومی او) زیادی را تایپ کنید.

بیشتر بخوانید: ماینینگ بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟

این موضوع مانند زمانی است که اینترنت به تازگی معرفی شده بود و برای یافتن سایت‌ها باید تمام آدرس آن را تایپ می‌کردیم؛ مشکلی که بعدها با موتورهای جستجوگر و نشانی (www) حل شد. بیت کوین باید این مشکل را برطرف کند تا مردم در سراسر جهان مانند موتورهای جستجوگر اینترنت به راحتی آدرس یکدیگر را پیدا کنند.

هزینهٔ برق زیاد

همانطور که گفتم، استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف می‌کند. ماینرها به ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند و هزینه برق خود را جبران می‌کنند. اما با این حال، مصرف برق برای محیط زیست مضر است. سایر ارزهای دیجیتال مانند نئو و لیسک، از سیستم متفاوتی به نام "الگوریتم اثبات سهام" برای استخراج استفاده می‌کنند که برق کمتری مصرف می‌کند. در سیستم بیت کوین، ماینری که زودتر معادلات بلاک را حل کند یا به اصطلاح آن را تایید کند پیروز است و پاداش دریافت می‌کند. این سیستم "اثبات کار" نام دارد و شبیه به یک میدان مسابقه است.

الگوریتم اثبات کار

یک بلاک وارد شبکه می‌شود. همهٔ ماینرها همزمان آن را پردازش می‌کنند تا رقابت را به سود خود تمام کنند و پاداش دریافت کنند. این بدان معناست که همهٔ ماینرها برای تولید این بلاک برق مصرف می‌کنند ولی تنها ماینری که زودتر معادلات بلاک را حل کند پیروز است و در نتیجه پاداش را از آن خود می‌کند.

الگوریتم اثبات سهام

یک بلاک وارد شبکه می‌شود. تنها یک ماینر برای پردازش انتخاب می‌شود. هنگامی که این بلاک تولید شد مسئولیت پردازش بلاک بعدی به عهدهٔ یک ماینر دیگر گذاشته می‌شود. اینگونه برق کمی مصرف می‌شود و برای محیط زیست بهتر است.

معاملات غیر قانونی با بیت کوین 

یکی از جاهایی که بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد دارک وب است. دارک وب به جایی گفته می‌شود که در آن معاملات غیر قانونی مانند خرید و فروش مواد مخدر، اسلحه و غیره انجام می‌شود. احتمالا نام "Silk road" را شنیده باشید. جادهٔ ابریشم نام یک سایت در یک بخش ناشناسِ اینترنت بود که برای باز کردن آن باید از یک مرورگر خاص استفاده می‌شد.

واحد پولی که در آن مورد استفاده قرار می‌گرفت بیت کوین بود. در سال ۲۰۱۳ بود که اف بی آی این سایت را شناسایی و مسدود کرد. این امر ناخواسته چهرهٔ بیت کوین را خراب کرد و باعث شد دولت‌‌ها تصمیم به ممنوعیت آن بگیرند.

چگونه بیت کوین بخریم؟

 

چگونه بیت کوین بخریم؟

روشهای مختلفی برای خرید بیت‌کوین وجود دارد

سه راه برای این کار وجود دارد:

  • صرافی‌های واسطه
  • صرافی‌های همتا به همتا
  • عابربانک‌های بیت کوین

صرافی های واسطه

این ساده ترین راه برای خرید بیت کوین است، اما طبیعتا باید هویت خود را فاش کنید. این بدان معناست که صرافی نام، کارت شناسایی، پاسپورت یا گواهینامه رانندگی شما را طلب می‌کند. کارمزد تراکنش در صرافی‌های واسطه معمولا ۱ الی ۵ درصد است، اما بستگی به موقعیت مکانی و نحوهٔ پرداخت شما دارد.

خوبی استفاده از صرافی‌های واسطه این است که می‌توانید از کارت‌های اعتباری، دبیت کارت و حتی پی پال (PayPal) برای خرید استفاده کنید. من به شما سایت کوین بیس (Coinbase) را توصیه می‌کنم زیرا هم قابل اعتماد است و هم به سادگی می‌توان از آن استفاده کرد، در ضمن از پی پال نیز پشتیبانی می‌کند.

البته اگر ساکن اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی نیستید من به شما سایت کوین ماما (Coinmama) را معرفی می‌کنم. صرافی‌های واسطه مانند مکان‌هایی هستند که پول‌های محلی را به پول مقصد تبدیل می‌کنند (مانند تبدیل ریال به دلار) با این تفاوت که در کوین بیس و کوین ماما پول‌های محلی شما به بیت کوین تبدیل می‌شوند.

صرافی های همتا به همتا

در این صرافی‌ها دیگر خبری از واسطه‌ها نیست و شما بدون پرداخت کارمزد به یکدیگر بیت کوین ارسال می‌کنید. مثلا لوسی می‌تواند با پرداخت پول به جودی از او بیت کوین دریافت کند. صرافی‌های همتا به همتا از سیستم حساب امانی (escrow) استفاده می‌کنند. به مثال زیر توجه کنید:

خریدار و فروشنده هر دو با شرایط و ضوابط انتقال موافقت می‌کنند و در سایت ثبت نام می‌کنند. لوسی به عنوان خریدار به سیستم درخواست بیت کوین ارسال می‌کند و مبلغ آن را پرداخت می‌کند. جودی به عنوان فروشنده از اینکه پرداخت در حساب امانی انجام شده، مطلع می‌شود.

جودی بیت کوین را برای لوسی می‌فرستد و به محض تایید پرداخت، جودی مجاز به ارسال بیت کوین و ثبت اطلاعات رهگیری است. سیستم اسکرو (حساب امانی) دریافت بیت کوین از طریق لوسی را تایید می‌کند. لوسی بیت کوین را می‌پذیرد و او باید در مدت زمان معینی بیت کوین را بررسی کند و سپس آن‌ها را قبول یا رد کند.

فرض می‌کنیم که خریدار بیت کوین را قبول می‌کند. . سیستم اسکرو به جودی پول می‌دهد: صرافی همتا به همتا مبلغ پرداختی از طرف لوسی را برای جودی از حساب اسکرو آزاد می‌کند. حالا تراکنش کامل شد.

عابر بانکهای بیت کوین

 

عابر بانکهای بیت کوین

خرید از طریق دستگاه های خودپرداز یکی دیگر از ره های رسمی خرید بیت کوین است.

تعداد بسیار کمی از این دستگاه‌ها نصب شده‌اند که نحوهٔ عملکرد آن‌ها مانند سایر عابربانک‌ها است، با این تفاوت که کارمزد زیادی درخواست می‌کنند. معمولا ۵ الی ۱۰ درصد. بیت کوین هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. برخی از مردم بجای استفاده از بانک‌ها از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند، اما مسیر زیادی را باید طی کند تا به جایگاه اصلی خود برسد.

بیت کوین چیست؟

سوالات متداول

بیت کوین چیست و چه مزایایی دارد؟

بیت‌کوین بعنوان بزرگترین ارز دیجیتال شناخته شده است. همچنین پلتفرم پرداخت با دفترکل دیجیتال است که تراکنش‌های سراسر دنیا را در یک سیستم واحد گردآوری می‌کند که به آن بلاک‌چین می‌گویند. بیتکوین همچنین می‌تواند بدون واسطه به صورت بین المللی در جریان باشد.

آیا بیت کوین یک نوع پول است؟

بله. می‌توان از آن برای خرید و فروش کالا و خدمات استفاده کرد. مردم ونزوئلا و زیمبابوه از زمانی که ارز ملی آنها دچار فروپاشی شد از بیت‌کوین استفاده می‌کنند. مردم آمریکا با پذیرش محدود بیت‌کوین مواجه‌اند و می‌توانند از این ارزهای دیجیتال در پلتفرم های تجارت الکترونیک نظیر پی پال استفاده کنند. سایر شرکت‌ها نیز در حال آزمایش پیاده سازی بیت‌کوین به عنوان پول می‌باشند.

آیا سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین پیشنهاد خوبی است؟

بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری پرنوسان است و همانند سایر ارزهای سنتی، ارزش آن می‌تواند به صفر نیز برسد. دارندگان بیت‌کوین شاهد این موضوع هستند که ارزش دارایی‌های آنها افزایش و کاهش می‌یابد. سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین اقدام پرتنشی است. در هر حال با داشتن دانش کافی و اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین شما می توانید از ورود به بازار آن به سود خوبی برسید.

آیا بیت کوین در ایران هم کاربرد دارد؟

بله دارد. بیت‌کوین در واقع نوعی پول است. ارزی است که مقبولیت جهانی و روزافزون دارد. شما به کمک بیت‌کوین می‌توانید خرید کنید، سرمایه‌گذاری کنید و حتی مقادیر دلخواهی از آن را جابجا کنید. انتقال بیت‌کوین بسیار ساده و سریع است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد یا شرکت‌های بین‌ المللی ترجیح می‌دهند وجوه خود را (به جای ارزهایی مثل دلار، یورو، ین ژاپن و…) در قالب این ارز مجازی دریافت کنند. به دلیل نوسانات شدید ارزی در ایران خرید، استخراج و نگهداری بیت‌کوین می‌تواند اقدامی برای حفظ ارزش سرمایه باشد.

بیت کوین از کجا میاد؟

بیت‌کوین طی فرآیندی که ماینینگ یا استخراج نام دارد، توسط ماینرها در شبکه تولید می‌شود. ماینینگ بیت‌کوین در شبکه انگیزه‌ای را برای ماینرها فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها را نیز تایید کنند.

سازنده بیت کوین چه کسی است؟

خالق بیت‌کوین فرد یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو است. این فرد یا گروه در سال ۲۰۰۸ ایده ساخت این ارز دیجیتال را مطرح کرد تا اینکه در ابتدای ۲۰۰۹ شبکه بیت‌کوین کار خود را شروع کرد. درباره اینکه ساتوشی ناکاموتو چه کسی بوده فرضیه‌های مختلفی وجود دارد با این حال هویت او هنوز نامشخص است.

چگونه بیت‌کوین بخرم؟

برای خرید این ارز دیجیتال باید این مراحل را طی کنید: ۱- نصب کیف پول بیت‌کوین، ۲- پیدا کردن فروشنده معتبر (سایت صرافی یا فرد حقیقی معتبر)، ۳- انجام احراز هویت با مدارک شناسایی، ۴- انتقال پول از طریق کارت بانکی به فروشنده و ارائه آدرس کیف پول، ۵- ارسال بیت‌کوین از فروشنده به کیف پول شما

نمایش بیشتر
1
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

دیدگاه کاربران

شاید بخواهید بدانید
برادران وینکلووس یک تریدر معروف از برادران وینکلووس خواست که بیت کوین را به زبانی ساده توضیح دهند