خانه ماینینگ آموزش ماینینگ راهنمای ساخت ریگ استخراج ارزهای دیجیتال

راهنمای ساخت ریگ استخراج ارزهای دیجیتال

راهنمای ساخت ریگ استخراج ارزهای دیجیتال
زمان مطالعه : 8 دقیقه
سنا نجفیان سنا نجفیان

استخراج با ریگ‌های خانگی دوباره رونق گرفته است. در این مقاله نکات و اطلاعات لازم برای طراحی ریگ‌های شخصی در خانه، توضیح داده شده است.

در جریان بحران جهانی، بیماری همه‌گیر کرونا و فضای ناپایدار سیاسی و اجتماعی، رمز ارزها ثبات قابل‌توجهی از خود نشان داده‌اند. علاوه بر این، رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری، نه‌ تنها با جذب معامله‌گران حرفه‌ای بازار رمزارز، بلکه با احیای ماینینگ به‌عنوان راهی برای درآمدزایی منفعلانه، منجر به رشد این صنعت شده است.

 تعجب‌آور نیست که کشورهایی که شرایط سیاسی و اقتصادی سختی را تجربه می‌کنند در ماه‌های اخیر شاهد رونق خرید کارت‌های گرافیک (GPU) بوده‌اند. شهروندان منطقه آبخازیا (Abkhazia) که همه فعالیت‌های رمز ارزی از سال 2018 در آن غیرقانونی اعلام شده بود، طی مدت شش ماه بیش از 500،000 دلار برای تجهیزات ماینینگ هزینه کردند.

 یکی دیگر از عواملی که رواج بیشتر صنعت ماینینگ را در پی داشت، رشد قیمت رمز ارزها است. بیت‌کوین (BTC) تقریباً یک‌سوم رشد کرده، اتر (ETH) محبوب‌ترین ارز برای استخراج، 150 دلار افزایش قیمت داشته و رشد DeFi کارمزدهای گس را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است.

در اینجا نحوه طراحی یک ریگ استخراج  ارزهای دیجیتال توضیح داده‌ شده و همچنین بررسی‌ شده است که آیا با توجه به خطرات مرتبط با استخراج، آیا اصلاً این کار معقولانه است یا خیر؟

اجزای ریگ استخراج

ریگ استخراج رمز ارز شامل یک کامپیوتر است که تعداد زیادی کارت گرافیک دارد اما مانیتور ندارد. کیس‌ کامپیوتر حاوی چندین کارت گرافیک، یک پاور، یک مادربرد و یک سیستم خنک‌کننده است.

اگر یک مانیتور به آن متصل باشد، می‌تواند به یک کامپیوتر عادی تبدیل شود که کاربر با آن می‌تواند مرورگر باز کند یا بازی ویدیویی  مورد علاقه خود را انجام دهد.

 این ریگ به اینترنت و شبکه بلاکچین متصل است. این شبکه با استفاده از توان کارت گرافیکها تراکنش‌های پولی را پردازش می‌کند. به‌طور خاص، یک ریگ استخراج شامل این موارد می‌شود:

  • یک مادربرد معمولی که قابلیت اتصال به تعدادی کانکتور برای کارت‌های گرافیک را دارد.
  • یک هارد دیسک (HDD)، با 100 تا 250 گیگابایت حافظه برای ذخیره کیف‌پول‌های رمز ارزی لازم است چرا که یک کیف پول اتریوم (ETH) معمولاً 25 گیگابایت و یک کیف پول بیت‌کوین (BTC) به 50 گیگابایت یا بیشتر فضا نیاز دارد.
  • چندین کارت GPU که مهم‌ترین مؤلفه یک ریگ محسوب می‌شود، زیرا سود و جدول زمانی کارت گرافیک‌ رمز ارزی که کاربر استخراج می‌کند را تعیین می‌کند.
  • پاور، یک ریگ با چهار GPU اغلب به بیش از یک پاور نیاز دارد. معمولاً ماینرها از چند پاور 750 واتی متصل‌ به‌ هم استفاده می‌کنند.
  • آداپتور پاور برای کارت ‌گرافیک‌ها. کارت‌های ویدئویی با استفاده از اکستنشن کارت‌هایی خاص به نام «risers» به مادربرد متصل می‌شوند. انواع مختلفی از مدل‌های رایزر وجود دارد، اما معروف‌ترین آن PCI-E 1x نسخه 006 است.
  • یک سوییچ برق
  • یک سیستم خنک‌کننده، داشتن کولرهای مختلف برای تأمین جریان هوای اضافی بهتر است.

جزئیات مهم دیگر قاب ریگ است. بهتر است قاب از چوب یا آلومینیوم ساخته‌شده باشد. اندازه ریگ استخراج به دلیل برآمدگی قطعات، آداپتورها و سیستم خنک‌کننده، کمی بیشتر از قاب آن خواهد بود.

به‌عنوان‌ مثال، یک ریگ با هفت GPU تقریباً 21 اینچ (53 سانتی‌متر)، 12 اینچ عمق (30 سانتی‌متر) و 12 اینچ (30 سانتی‌متر) طول خواهد داشت. بعد از خرید تمام اجزای ریگ، نوبت به طراحی آن می‌رسد که برای شخصی که تجربه کار با سخت‌افزار کامپیوتر را دارد کار نسبتاً ساده‌ای است. علاوه بر این، کلیپ‌های زیادی در یوتیوب در این باره وجود دارد.

هنگامی‌که ریگ آماده شد، تنها کاری که باید انجام داد نصب چند نرم‌افزار است. به‌عنوان‌ مثال، انتخاب برنامه‌ای برای استخراج یک ارز دلخواه. راه دیگر یافتن استخر ماینینگ (mining pool) است که یک روش محبوب برای استخراج است، زیرا به دلیل پیچیدگی استخراج  رمز ارز، انجام آن به‌صورت جداگانه دشوارتر است.

 همچنین برخی ابزارها مانند TeamViewer، برای کنترل از راه دور و WatchDog که در صورت مسدود شدن برنامه، سیستم را به‌طور خودکار ری‌استارت می‌کند، در دسترس است.

کارت گرافیک در رأس امور

 

کارت گرافیک در راس امور

 

کارت گرافیک یکی از موارد تاثیرگذار در ماینینگ

یک ریگ قاعدتاً باید شامل چهار تا هفت کارت گرافیک باشد. ماینرها می‌توانند 10 تا 15 GPU را به یک مادربرد متصل کنند، اما هفت تا بهینه است زیرا سیستم‌عامل Windows 10 مایکروسافت فقط می‌تواند این تعداد کارت را شناسایی کند.

 اما یک راه‌ حل وجود دارد: نرم‌افزار تخصصی استخراج مبتنی بر هسته لینوکس. در این خصوص، نکته اصلی انتخاب مادربرد مناسب، مانند سری ASRock Pro BTC+ یا موارد مشابه است.

تعیین اینکه کدام GPU ها برای استخراج بهتر هستند خیلی ساده نیست، زیرا جواب این سوال فقط به مقدار پولی که ماینر دارد بستگی دارد. به‌طور کل خرید گران‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی با قیمت دو تا سه پردازنده کمی ضعیف‌تر خیلی منطقی نیست زیرا ارزان‌ترها به دلیل مصرف انرژی و هزینه اولیه پایین، مزایای بیشتری دارند.

در حال حاضر بیشترین درآمد ماینینگ با کارت‌های Nvidia GeForce RTX 2080 Ti و AMD Radeon VII حاصل می‌شود، اما ساخت فارم استخراج با کارت‌های AMD Radeon RX 580 و Nvidia GeForce GTX 1660 Super سود بیشتری دارد، زیرا بازده آنها بسیار سریع‌تر است.

 همچنین باید در نظر داشته باشید که کارت گرافیک‌های سری RX AMD با تغییر زمان کارکرد RAM، کاهش ولتاژ هسته و اورکلاک می‌توانند فلش شوند.

 برای انجام این دستکاری‌ها، برنامه‌هایی مانند MSI Afterburner و Sapphire TriXX وجود دارد که به GPU کمک می‌کند تا در فرآیند استخراج به حداکثر عملکرد دست یابد.

برق مورد نظر

برق مورد نیاز برای ماینینگ

تامین برق مورد نیاز و بصرفه از موارد ضروری و قابل توجه می باشد

طی بیش از 10 سال، صنعت استخراج از چیزی غیر قابل درک و نسبتاً ارزان به یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و هایتک تبدیل شده است که نه‌تنها برای تجهیزات بلکه برای نگهداری آن موانعی سر راه است. پس از خرید تجهیزات استخراج، پرداخت هزینه برق عملیات هزینه اصلی است که مستقیماً بر سودآوری تاثیر می‌گذارد. مصرف انرژی یک ریگ استخراج ناشی از مؤلفه‌های زیر است:

GPU ها بسته به الگوریتم استخراج و مصرف برق، بین 360 تا 1500 وات برای یک ریگ با شش تا هفت کارت مصرف می‌کنند. مادربرد، پاور، هارد دیسک و رم حداکثر 100 وات مصرف برق دارند. سیستم خنک‌کننده از 20 وات تا چندین کیلووات برق مصرف دارد.

حال، یک ماینر چگونه می‌تواند هزینه برق را کاهش دهد؟ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق در ریگ استخراج کارت‌های گرافیک هستند که با تنظیمات صحیح می‌توان مصرف برق آن‌ها را هنگام استخراج به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

 به‌عنوان ‌مثال، هنگام استخراج اتر (ETH)، نکته اصلی این است که حافظه ویدیویی (video memory) را اورکلاک کنید. بهینه‌ترین حالت عملیاتی برای کارت‌های GPU تنظیم ولتاژ هسته برای کارت‌های AMD در حدود 830 تا 850 میلی ولت و برای کارت‌های Nvidia 650 تا 850 میلی ولت است.

 پایین آوردن ولتاژ هسته کارت علاوه بر کاهش مصرف برق، میزان گرما را کاهش می‌دهد که کارایی ریگ را بالا می‌برد.

همچنین پاورها در صورت داشتن گواهینامه «gold» از انرژی کمتری استفاده می‌کنند، این پاورها در مقایسه با پاورهای معمولی حدود 15٪ صرفه‌جویی دارند. روش دیگر تعویض HDD ها با درایوهای حالت‌جامد است که باعث می‌شود سرعت بارگذاری سیستم‌عامل افزایش یابد و مصرف برق هر ریگ 5 تا 15 وات کاهش یابد.

 بعلاوه، RAM مدرن (DDR4 یا DDR3L به‌جای DDR3) و پردازنده‌ها می‌توانند 10 تا 20 وات دیگر مصرف را کاهش دهند.

ماینر همچنین می‌تواند از طریق روش‌های کمی پیچیده‌تر، از جمله پیدا کردن تعرفه‌های اقتصادی مقرون‌ به ‌صرفه‌تر، مصرف خود را کاهش دهد - به‌عنوان‌ مثال، نصب ریگ در مناطقی که تعرفه‌ها برای مصرف‌کنندگان پایین‌تر است.

ماینرها حتی می‌توانند در صورت امکان به یک نیروگاه برق مراجعه کنند تا دریابند آیا نیروگاه ظرفیت مازاد دارد یا خیر. برخی از ماینرها می‌توانند مزارع خورشیدی یا بادی خود را راه‌اندازی کنند و از آنها برای استخراج استفاده کنند، اما همه توانایی چنین سرمایه‌گذاری را ندارند.

استخراج ابری (کلود ماینینگ)

استخراج ابری یکی از به صرفه ترین راه های استخراج رمز ارزها

استخراج ابری در کنار دیگر روش ها محبوبیت بیشتری دارد

با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی، برخی ممکن است بخواهند به جامعه استخراج رمز ارز بپیوندند اما به دلیل هزینه‌های اولیه بالای آن، قادر به انجام این کار نباشند. در اینجا می‌توان از «استخراج میزبانی‌شده» (hosted mining) استفاده کرد که در آن رمز ارزها از طریق اتصال از راه دور به تجهیزات اجاره‌ای، استخراج می‌شوند.

فیلیپ سالتر (Philip Salter)، رئیس عملیات Genesis Mining - یک شرکت کلود ماینینگ (cloud mining) - به کوین‌تلگراف گفت:

 

blockquote

با رقابتی‌تر شدن استخراج، حاشیه سودها کاهش‌ یافته و رقابت برای ماینرها سخت‌تر شده است. ماینرها باید تا جای ممکن، کارایی خود را بالا ببرند و این به معنای جابجایی عملیات و انجام آن در جایی است که برق بسیار ارزان است. به نظر می‌رسد کلود ماینینگ تنها گزینه مناسب برای بسیاری از ماینرها باشد.  فیلیپ سالتر (Philip Salter)، رئیس عملیات Genesis Mining

blockquote

کلود ماینینگ با انتخاب یک شرکت ارائه‌دهنده ظرفیت محاسباتی، توسط کاربر آغاز می‌شود. سپس آنها با شرکت توافق می‌کنند تا به تجهیزات آن‌ها متصل شوند. ماینرها پس از پرداخت هزینه برای رایانه، از طریق تجهیزات اجاره‌ای به استخراج از راه دور رمز ارزها دسترسی پیدا می‌کنند.

بنابراین، کاربران فقط به یک کامپیوتر و اتصال سریع اینترنت برای کار نیاز دارند. کمیسیون‌های کلود ماینینگ طبق توافق‌نامه‌های تعیین‌شده بین طرفین دریافت می‌شوند.

این نوع استخراج دارای مزایای مختلفی از جمله عدم نیاز به سرمایه اولیه، عدم نیاز به تهیه تجهیزات توسط خودتان، نبود هزینه‌های نگهداری و برق، امکان قطع ارتباط با کار در هر زمان و عدم نیاز به دانش فنی خاص است.

بیشتر بخوانید: کمیسیون بلاکچین نصر: اگر دولت با ماینرها همکاری کند می‌توان میلیون‌ها دلار ارزآوری کرد related_content

البته خطراتی در استخراج ابری نیز وجود دارد، اساساً به این دلیل که مانند هر صنعت جوانی، بسیاری از بازیگران مخرب به دنبال تصاحب دارایی کاربران ناآگاه هستند. بنابراین، کاربران هنگام انتخاب یک پلتفرم باید وقت گذاشته و با دقت تاریخچه آن‌ها را مطالعه و بررسی کنند.

 استخراج ابری در مقایسه با استخراج با استفاده از تجهیزات شخصی درآمد کمتری دارد. با این وجود، این یک گزینه پیش روی کسانی است که می‌خواهند وارد حوزه استخراج شوند، زیرا هیچ‌کس دوست ندارد فرصت کسب درآمد منفعلانه را از دست بدهد، حتی اگر درآمدش خیلی بالا نباشد.

راهنمای ساخت ریگ استخراج ارزهای دیجیتال

0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

شاید بخواهید بدانید
مشکلی برای تامین برق تولیدکنندگان رمز ارز نداریم مشکلی برای تامین برق تولیدکنندگان رمز ارز نداریم