خانه مفاهیم پایه آشنایی با بیت کوین بیت کوین بهترین سرمایه گذاری از 1200 سال قبل تا به امروز!

بیت کوین بهترین سرمایه گذاری از 1200 سال قبل تا به امروز!

بیت کوین بهترین سرمایه گذاری از 1200 سال قبل تا به امروز!
زمان مطالعه : 4 دقیقه
سنا نجفیان سنا نجفیان

رشد ارزش بیت کوین آن را تبدیل به بهترین سرمایه گذاری ارزی ممکن طی 1200 سال گذشته کرده است علی رغم این که بیت کوین به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری طراحی نشده است. رشد ارزش بیت کوین طی 11 سال گذشته آن را رسماٌ از تمامی ارز های حکومتی دنیا مجزا کرده است.

بانک های مرکزی در سراسر دنیا همچنان به خارج کردن پول از چرخه ادامه می دهند که عمداٌ باعث کاهش ارزش پول های موجود به وسیله تورم می شوند. آنها همچنین مدت زمان بسیار بیشتری از 11 سالی که بیت کوین فرصت داشت را در اختیار داشتند تا نتایج کارشان به تجمیع برسد. پس ارز های حکومتی چطور می خواهند با بیت کوین مقایسه شوند؟

بیت کوین معیاری برای سنجش دیگران

اولین بلوک بیت کویندر تاریخ سوم ژانویه 2009 استخراج شد. اولین تراکنش تجاری مورد قبول در تاریخ بیست و دوم مه 2010 رخ داد. Laszlo Hanyecz اقدام به خرید 2 پیتزا به ارزش 10000 بیت کوین در یک رویداد کرد که از آن پس با عنوان روز پیتزای بیت کوین از آن یاد می شود.

با توجه به قیمت پیتزا که در آن زمان حدود 30 دلار بود می توان گفت هر بیت کوین ارزشی معادل 0.003 دلار داشت. البته نرخ تبادل قبل از این بر اساس مقدار انرژی مصرفی برای استخراج هر بیت کوین محاسبه میشد. در تاریخ پنجم اکتبر 2009 با استفاده از این روش نرخ تبادل چیزی حدود $1 = 1,309.03 BTC یا به عبارتی $0.000764 به ازای هر بیت کوین محاسبه شد.

اگرچه مشخص نیست که آیا کسی بیت کوین را با این قیمت تئوریک در آن زمان خریداری کرده یا نه پس برای راحتی، ما قیمت ابتدایی 0.003 دلار را برای دقیقاٌ 10 سال پیش در نظر می گیریم. در آن 10 سال قیمت بیت کوین با رشدی بالغ بر 320 میلیون درصدی مواجه شد.

ارز های فیات بدانید که به بیت کوین نیاز خواهید داشت

دلار ایالات متحده از آغاز ضرب سکه در سال 1792 واحد پول رسمی آمریکا بوده است. پس طی این 228 سال چگونه ارزش گذاری می شده است؟ 

بنابر اطلاعات شاخص قیمت مصرف کننده، ارزش 1 دلار در سال 1792 معادل قدرت خرید 26.71 دلار امروزی را داشت. به عبارتی دیگر، دلار طی 228 سال چیزی حدود 96 درصد از ارزشش را از دست داده است. این عدد می تواند غافل گیرکننده باشد چرا که طبق آمار از سال 1900 دلار مقدار زیادی از ارزشش را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین

با این حال این دو خبر هر دو صحیح می باشد. ارزش دلار در 150 سال ابتدایی اش دچار فراز و نشیب هایی بوده است و مقدار اعظم ارزشش را از زمان جدا سازی دلار از استاندارد های طلا در سال 1971 از دست داده است.

رقیب شجاع اروپایی

در یکم ژانویه ی 1999  یورو با پیشی گرفتن از ارز های ملی کشور های شرکت کننده تبدیل به واحد پول قانونی شد که باعث شد فقط 10 سال از بیت کوین قدیمی تر بشود. مطمئناٌ چنین نوآوری به روزی باید مقایسه ی بهتری باشد. متاسفانه پاسخ منفی است چرا که یورو نیز از مشکلات طراحی مشابه دلار رنج می برد.

تورم باعث شده که ارزش 1 یورو امروز معادل 0.70 یورو در سال 1999 باشد که به معنی از دست دادن 30 درصد از ارزشش طی تنها 21 سال میباشد.

صحیح و سالم مثل پوند انگلیس

قدیمی ترین واحد پولی که همچنان مورد استفاده است پوند انگلیس میباشد که 1200 سال بیشتر از قدمتش میگذرد. البته که پوند استرلینگ رقمی بسیار دورتر از مقدار ابتدایی آن است و تشکیل بریتانیا و حتی  انگلستان را ( با یکپارچه شدن آنگلو ساکسونها و دانمارکی ها در سال 927 )  پیش بینی می کند که این باعث مقایسه مستقیم بین ارزش آنها در گذشته و حال میشود.

اگرچه که پوند اصلی قرن هشتمی از ترکیب 240 پنی نقره تشکیل می شد، اما نامش را از مقدار یک پوند مرسیان ( حدود 350 گرم ) نقره ی خالص گرفته است. این عمل بعد ها تبدیل به یک برجک پوند متشکل از نقره ی استرلینگ شد که پوند استرلینگ را ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: روانشناسی معاملاتی بیت کوین

یک پوند مرسیان معادل 350 گرم بود که با در نظر گرفتن قیمت امروز نقره، ارزشی در حدود 156.45 پوند (200 دلار) داشت. در نتیجه اگر ارزش فلز اصلی به کار رفته را به جای ارزش اعتباری قابل مبادله پولی اش در نظر بگیریم، سکه دولتی طی 1200 سال رشدی برابر با 15545 درصد داشته است.

خوب پس اگر این منطق را بکار میگیریم…

زمانی که ضرب سکه در سال 1792 در حال وقوع بود، دلار نیز تعریفی مشابه داشت و مقداری برابر با 371.25 دانه ( 24 گرم ) نقره بود. این مقدار ارزشی برابر با 13.58 دلار امروزی دارد. پس میتوان این طور نتیجه گرفت که از نظر ارزش نقره، دلار ابتدایی چیزی در حدود 1258 درصد در 228 سال گذشته رشد کرده است.

و یا حتی تاثیر گذارتر، اگر کسی یک دلار نقره از سال 1792 را نگه داشته بود الان مالک تکه ای دست ساز به ارزش تقریبی یک میلیون دلار می بود. در نتیجه یک دلار واقعی سال 1972 در واقع چیزی به اندازه ی 100 میلیون درصد رشد داشته است.

البته که حتی اگر ما عمداٌ ارزش نسبی پول هایمان را بر این اساس محاسبه کنیم، باز هم نسبت به عملکرد بیت کوین طی 10 سال گذشته به اندازه ی یک شمع هم نخواهد بود. علاوه بر این، خرج کردن یک دلار سال 1972 بسیار دشوارتر است.

بیت کوین بهترین سرمایه گذاری از 1200 سال قبل تا به امروز!

2
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

دیدگاه کاربران

شاید بخواهید بدانید
وایت پیپر چیست؟ وایت پیپر چیست؟